Řidiči se z hlediska údržby svého vozu dělí na dvě základní skupiny. První z nich svěřuje automobil do péče odbornému servisu v plném rozsahu, tedy důvěřuje jeho službám a nestará se o to, kdy některá z technických částí vyžaduje určitý zásah. Vztahuje se to pochopitelně i na provozní záležitosti jako je motorový olej a dokonce i na autožárovky. Takový řidič pouze dolévá palivo, maximálně náplň do ostřikovačů, a kontroluje tlak v pneumatikách.
Druhá skupina využívá servisních služeb pouze v omezeném rozsahu a jednoduché operace provádí svépomocí. Kontrola stavu oleje je také plně v jejich režii, jeho dolévání zvládne i amatér a někteří si troufnou i na kompletní výměnu včetně olejového filtru. Není to nic obtížného, stačí jen vědět, jaké mazivo do motoru patří.
Hladinu maziva v motoru se vyplatí kontrolovat průběžně, nečekat, až se rozsvítí kontrolka mazání. Prevence je zkrátka vždy lepší, než samotná léčba. K měření hladiny slouží kovová měrka se dvěma ryskami max a min, dbáme na to, aby se jeho množství nacházelo v tomto rozmezí. Motoru totiž škodí jak nedostatek, tak i nadbytek.
Podle čeho se orientovat při výběru oleje
Nežli hádat nebo zkoušet metodu pokus – omyl, nejprve nahlédněte do papírového manuálu, případně si jej stáhněte z internetu. Výrobce vám vždy předepíše třídu viskozity podle normy SAE a zároveň třídu podle norem ACEA. V našich podmínkách jde nejčastěji o ACEA A3/B3. Co se týče SAE, tam se mazivo označuje kódem např. 5W-40. První číslo před W určuje při jak nízké teplotě vzduchu ještě olej zvládne být dostatečně tekutý, aby motor promazával. Čím blíže k nule, tím extrémnější mrazy. Pro naše středoevropské podmínky se hodí označení buď 5, nebo 10. Druhé číslo za W se vztahuje k dostatečné viskozitě při vysokých teplotách v létě, opět pro naše podmínky je ideálním řešením číslo 40. Ve finále tedy nákupem Total olejů s označením 5W-40 nebo 10W-40 nemůžete nic pokazit. Značka Total se řadí mezi špičkové výrobce maziv a je považována za spolehlivého partnera v automobilovém průmyslu.